SESLERİ TAHMİN ETME
Oyuncu Sayısı: Grup ve bireysel.
Amaç: İşitsel algı yeteneğini geliştirme.
Materyal: Göz kapatma bandı.
Uygulama: Saymaca usulüyle bir ebe seçilir. Göz bandıyla gözleri kapatılarak oyun alanına getirilir. Eğitimcinin yaptığı hareketleri, çıkan seslerden tahmin etmeye ve taklit etmeye çalışır. Örneğin, eğitimci ayağıyla yere vurunca, parmaklarını şaklatınca veya ellerini birbirine vurunca çocuk da aynısını yapar.
Piramit kule
Oyuncu Sayısı: Bireysel ve grup.
Amaç: El-göz koordinasyonunu geliştirme.
Materyal: Her oyuncu için 10 plastik bardak ve kat aralarında kullanılmak için 3 karton tabakası (ortalama 30x7 – 20x7 – 10x7 cm).
Uygulama: Çocuklar aynı anda veya sırayla kule yapabilirler. Alt kat için 4 adet bardak yan yana dizilir. Üzerine karton tabak bırakılır ve ikinci kat için 3 bardak dizilir. Üçüncü kat için 2, son kat için de 1 bardak konularak kule tamamlanır. Sonra aralardaki bardaklar birer birer çekip çıkarılır. Bu işlem yapılırken kulenin yıkılmaması sağlanır. Kulesini yıkmadan en çok bardak çıkaran çocuk birinci olur.
Müzik ziyafeti
Oyuncu Sayısı: Grup.
Amaç: El-göz koordinasyonunu geliştirme, müzikal zekasını uyarma.
Materyal: Her oyuncu için herhangi bir orf müzik aleti (tef, darbuka, davul, zil, marakas vb).
Uygulama: Müzik aletleri ortaya bırakılır, her çocuk istediği bir aleti alır. Çocuklar (U) biçiminde yere otururlar. Önce eğitimci elindeki aletle çeşitli ritimler çıkararak çocukların kendisini taklit etmesini sağlar. Örneğin, davula 2+2, 2+1 veya 2+3 defa vurmak gibi. Sonra sıranın başındaki çocuk, elindeki alete vurarak herhangi bir ritim çıkarır. Yanındaki de ona uyum sağlayacak bir ritim çıkarır. Sırayla bütün çocuklar, uyum sağlamaya çalışır (İlk çalışmalarda uyum sağlanamayabilir ama sonraki denemelerde uyum gerçekleşir).
Köpükle etkileşim
Oyuncu Sayısı: Bireysel ve grup.
Amaç: Psikomotor gelişimini destekleme, dokunma duyusunu pekiştirme.
Materyal: Her 4 çocuk için bir tıraş köpüğü ile uygun genişlikte bir leğen, havlu.
Uygulama: Her gruba bir leğen ve bir köpük verilir. Çocuklar, giysilerinin kollarını yukarıya kıvırarak leğenin etrafına dizlerinin üzerinde otururlar. Sırayla köpüğü alıp avuçlarına bir miktar sıkarlar. Köpükle istedikleri gibi etkileşim içine girerler; kollarına yüzlerine sürebilir veya leğenin içinde yoğurabilirler. Sonra bütün köpük leğenin içine sıkılarak, etkinliğin çeşitliliği arttırılır.
Denge tahtasında yürüme
Oyuncu Sayısı: Grup ve bireysel.
Amaç: Denge ile ilgili koordinasyonunu geliştirme, dengede durma gereksinimini güven içinde giderme.
Materyal: 2 adet 200x10x5 cm ebatlarında denge tahtası
Uygulama: Çocuklar iki gruba ayrılır. Her gurubun üyeleri, denge tahtasının bir tarafında tek sıra halinde dizilirler. “Başla” yönergesiyle çocuklar sırayla tahtanın üzerinde düşmeden yürürler. Etkinlik yarışa da dönüştürülebilir. Örneğin, denge tahtasından düşmeden geçen ilk grup oyunu kazanır.
HEDEFİ BULMA
Oyuncu Sayısı: Grup ve bireysel.
Amaç: El-göz koordinasyonunu geliştirme.
Materyal: Göz bandı, yazı tahtası veya karton, tebeşir veya kalem.
Uygulama: Tahtaya veya büyük bir kartona
Boncuklarla kolye yapma
Oyuncu Sayısı: Grup.
Amaç: El-göz koordinasyonunu geliştirme, sayı ve tane kavramını pekiştirme.
Materyal: Kolye ipi, 1’den 6’ya kadar sayıların üzerinde olduğu zar, çok sayıda orta büyüklükte boncuk.
Uygulama: Boncuk kutusu ortaya konulur. Çocuklar sırayla zarı atarlar ve zarın üzerindeki sayı kadar boncuğu kutudan alır ve iplerine geçirirler. Her çocuk birkaç defa zarı atar. Oyunun sonunda kolyesinde en çok boncuk biriktiren çocuk birinci olur.
Yaptığımı değil, söylediğimi yap
Oyuncu Sayısı: Grup ve bireysel.
Amaç: Bedensel farkındalığı arttırma, dikkatini geliştirme.
Materyal:
Uygulama: Eğitimci çocuklardan birini karşısına alır. “Şimdi benim yaptığım davranışları değil, söylediklerimi yap” diye yönerge verir. Örneğin, eğitimci kulağını tutar; çocuğa “Burnunu tut” der. Gözüne dokunur; çocuğa “Çenene dokun” der. Çocuk 5 denemede doğru tepkiler verirse alkışlanır. Yanlış tepki verdiğinde yerine geçer. Çocuklar da birbirleriyle oynayabilirler. (Bu oyun grupça da oynanabilir.
Avucuna vurma
Oyuncu Sayısı: Grup.
Amaç: Bedensel koordinasyonu geliştirme.
Materyal:
Uygulama: Çocuklar oyun alanında daire oluşturacak şekilde yere otururlar. Saymaca usulüyle seçilen ebe dairenin ortasına geçer. Oturan çocuklar, avuçları yukarı bakacak şekilde ellerini öne doğru uzatırlar. Ebenin amacı çocukların avuçlarına vurmaktır. Ebe avucuna vurmak istediği çocuğa yaklaşınca çocuk ellerini ters çevirirse, vurulmaktan kurtulur. Ters çevirmeden ebe vurursa, ebeyle yer değiştirir.
Resmi anlat
Oyuncu Sayısı: Bireysel ve grup.
Amaç: Görsel belleği geliştirme.
Materyal: 3-4 manzara resmi
Uygulama: Resimlerden biri duvara asılır. Etkinliğe katılacak olan çocuğun resme yaklaşarak, dikkatlice bakması sağlanır. Sonra resim ters çevrilerek, resimle ilgili sorular sorulur. Örneğin, “Kaç kuş vardı?”, “Çocuğun elinde ne vardı?” vb.
Sırayla diğer çocukların da etkinliğe katılımı sağlanır. Resimler dönüşümlü olarak değiştirilir.
Daireye oturma
Oyuncu Sayısı: Grup.
Amaç: Mesafeyi tahmin etme yetisini destekleme.
Materyal: Tebeşir, göz bandı.
Uygulama: Oyun alanına yan yana
BALON DANSI
Oyuncu Sayısı: Grup.
Amaç: Ritim duygusunu destekleme, bedensel otokontrolü geliştirme.
Materyal: Balon, CD, CD çalar.
Uygulama: Çocuklar oyun alanında dağınık dururlar. Çocukların dans edebileceği bir müzik çalınır. Eğitimci balonu yukarıya doğru atınca çocuklar müziğe uygun dans etmeye başlarlar. Balon yere düşünce herkes olduğu yerde donmuş gibi hareketsiz durur. Dans etmeye devam eden veya hareket eden çocuklar oyundan çıkartılır. Eğitimci balonu yukarı attığında çocuklar tekrar dans etmeye başlarlar. (Müzik sürekli çalar.)
OKLAVA OYUNU
Oyuncu Sayısı: Grup.
Amaç: Bedensel koordinasyonu geliştirme, birilikte çalışma duygusunu pekiştirme.
Materyal: Minderler.
Uygulama: Çocuklar ikişerli olarak eşleştirilir. “Şimdi biriniz oklava olacaksınız, diğeri de oklavayla hamur açacak” denilir. Eşlerden biri oklava olur ve minderin üzerine uzanır. Diğer eş, oklavayla hamur açar gibi arkadaşını ileri geri yuvarlar. Oklava ise eşine desteklemek için yuvarlanır.
Hayvan ve araçları eşleştirme
Oyuncu Sayısı: Bireysel ve grup.
Amaç: Hayvan ve araçlarla ilgili bilgisini pekiştirme.
Materyal: Karada, havada ve denizde yaşayan hayvan resimleri ile kamyon, gemi ve bir hava aracının oyuncağı (maketi).
Uygulama: Oyuncaklar masanın üzerine bırakılır. Hayvan kartları ise karışık olarak bir kutunun içine konularak masanın üzerine bırakılır. Çocuk, kutudan 4 kart alır ve kartları uygun olan aracın üstüne veya yanına koyar. Örneğin, balıkları geminin, kuşları uçağın, karada yaşayan hayvanları da kamyonun üzerine veya yanına koyar. Sırayla bütün çocuklar etkinliğe katılır.